Het eliminatiedieet: week 3

week 3Het verlossende mailtje van de diëtist (“Je mag weer ingrediënten aan je menu toevoegen”), werd er één met een andere teneur: “je eliminatiedieet wordt nog met een week verlengd.” Nu, echt erg vind ik dat niet. Laat je niet afschrikken door termen als “loodzwaar” en “verschrikkelijk moeilijk”, want eigenlijk valt het – zolang je zelf je eten kan bereiden – goed mee.

Het is belangrijk om met een schone lei aan je nieuwe fructose-vriendelijke levensstijl te beginnen en omdat ik bleef last hebben van dat kleine beetje fruit (mandarijntjes, kiwi, banaan) en het geroosterd speltbrood dat ik toch mocht eten, moet ik dus nog even volhouden tot de last volledig is verdwenen. Het is heel belangrijk om je door een goede diëtist te laten opvolgen en begeleiden tijdens het eliminatiedieet, maar omdat alle tips en beetjes helpen, geef ik jullie graag mijn trucjes mee om het doenbaar te houden.

Het ontbijt vormt voor velen een obstakel, maar het is belangrijk om dit niet over te slaan. Tijdens de eliminatiefase mag je bijvoorbeeld rijstwafels met (smeer)kaas, volle yoghurt, quinoa, rijstvlokken en rijstpap, al dan niet met toegelaten zoetmiddel gezoet en / of een halve banaan, eten. Muesli en ontbijtgranen of fruit zijn uit den boze.

Voor de lunch en het diner verwijs ik jullie graag door naar mijn fructose-arme recepten. Uit eten gaan is uit den boze, omdat je geen controle hebt over wat er in de restaurantkeuken gebeurt. Je partner en tafelgenoten moeten hier natuurlijk niet voor boeten, dus als je toch mee op restaurant wil gaan, eet dan op voorhand jouw lunch op: met een verzadigd gevoel ga je minder snel beginnen likkebaarden bij het zien van die lekkere spaghetti of dat aanlokkelijke slaatje met geitenkaas en honing.

Probeer je maaltijden zo interessant mogelijk te maken voor je smaakpapillen en zorg voor contrast in de textuur van je bord. Zoals ik vorige keer al zei is parmezaan mijn geheime smaakmaker in de keuken.

Omdat je tijdens de eliminatiefase niet veel vezels binnenkrijgt, kan je ’s morgens voor de maaltijd 2 eetlepels lijnzaadolie (verschrikkelijk vies!) drinken, om je binnenkant te “smeren”. Als je toch fruit wil eten, eet dit dan in combinatie met volle yoghurt. In mijn geval verdraag ik enkel halve porties (een halve kiwi, half mandarijntje).

Tot slot nog een laatste tip voor de dames die naast gezonder willen worden, ook een beetje gewicht willen verliezen: hou een voedseldagboek bij (ja, ook het kleinste kruimeltje telt!). Stilstaan bij wat je eet (en waarom je eet), heeft een verrassend grote impact! ;-)

Het eliminatiedieet: week 3

Geef een reactie

