Het eliminatiedieet: week 5

foto (2)

Vijf weken suikervrij! Wat een mijlpaal! Alles smaakt tien keer beter en ik heb alsmaar minder moeite met het zien eten van anderen, dus op dat vlak is het een groot succes! Anderzijds gaat mijn buikpijn niet echt beter, integendeel… Vorige week had ik weer enorm veel last (extreem misselijk na het drinken van een tas melk met zoetstof op basis van het nochtans veilige maltodextrine).

Op een forum werd mij door andere fructomals verteld dat de last tot wel acht weken in het eliminatiedieet kan aanhouden, dus ik blijf positief, maar mijn diëtiste is er toch niet echt gerust in: oei… Voor deze week heb ik nog een aantal nieuwe voedingstips meegekregen (zoals geen brood met groenten en fruit meer combineren en tagatose als zoetmiddel gebruiken), maar als de last blijft aanhouden, belooft ze mijn nu al strikte dieet nog iets verder in te perken. Niet erg hoor, want op dit moment ben ik zelfs bereid om op speltbrood en water te overleven, zolang de buikpijn maar verdwijnt. Ik heb alle vertrouwen in de experte!

Op datzelfde forum – Fructose Malabsorption – Victoria, op Facebook – raadde een lieve, Australische dame me verder aan om me te laten testen op SIBO. SIBO? Bacteriële overgroei van de dunne darm is dat. Geen slecht idee, vindt de diëtiste, want daar word je namelijk niet standaard op getest en enig uitsluitsel zou toch fijn zijn. Aangezien er geen duidelijke link is tussen mijn voeding en de buikpijn, is de kans wel reëel dat SIBO de geheime spelbreker is. (Bij de Paleofamilie kan je meer lezen over SIBO.)

Ik ga het nog enkele dagen (of weken) afwachten en als de buikpijn niet verbetert na de laatste aanpassingen, zal ik zo’n SIBO-test laten uitvoeren (al weet ik nog niet hoe of waar). Zo’n test biedt geen 100% zekerheid en is wellicht weer vrij prijzig, dus ik hoop dat de last gewoon verdwijnt.

Intussen mag ik weer enkele nieuwe ingrediënten aan mijn menu toevoegen en testen, waaronder kleine porties noten: yes! En verder heb ik nog een gouden tip gekregen om het calorierijke parmezaan te vervangen (binnenkort in nieuwe receptjes). Het voordeel van zo’n voedselintolerantie is dat je zo heel wat bijleert over gezonde voeding en de bestaande alternatieven (en jammer genoeg ook het gebrek daaraan in mijn regio…).

Het eliminatiedieet: week 5

Geef een reactie

