Pimp up your brooddoos met speltwraps

Bij fructose malabsorptie is speltbrood het ene “veilige” brood (hoewel spelt me toch vaak zuur opbreekt). Dag in, dag uit speltboterhammen eten wordt natuurlijk ook een beetje saai en daarom ben ik op zoek gegaan naar leuke alternatieven. Zo kwam ik op food.com bij dit receptje voor speltwraps terecht! Ik ben absoluut geen bakwonder en toegegeven, de wraps zagen er niet uit zoals zou moeten – wellicht omdat ik volkoren i.p.v. wit speltmeel heb gebruikt – maar ze waren wel te pruimen! Voor herhaling vatbaar dus :-)

IMG_1938-duo

Ingrediënten voor 8 wraps

  • 1 1/2 cup speltmeel (ik heb volkoren gebruikt, maar wit lijkt me beter verteerbaar bij fructose malabsorptie)
  • 1 el olijfolie
  • 1 1/2 kl bakpoeder
  • 1 kl zout
  • 3/4 cup heet water
  • snuifje zeezout

Bereiding

Mix alle ingrediënten in een grote kom goed samen en laat het mengsel 20 minuten op kamertemperatuur (en met een theedoek over de kom) rusten.

Verdeel de massa in 8 verschillende bolletjes en laat deze weer 20 minuten rusten (probeer er nu nog geen wraps van de maken, want dat lukt absoluut niet… heb ik zelf stomweg ondervonden).

Maak van de 8 bolletjes nu 8 platte pannenkoeken, door ze eerst met de hand wat te kneden en plat te drukken en er dan met de deegroller over te gaan. De wraps zijn best zo dun mogelijk. (Dit was voor mij het moeilijkste gedeelte, dus veel geluk ;-)). Strooi wat speltbloem (of wat van het meel, maar dan krijg je harde korreltjes op je wraps) uit over je toonbank zodat de wraps niet blijven plakken.

Bak de tortillas of wraps vervolgens één voor één aan beide zijden in een koekenpan. Dit duurt niet lang (je ziet de wraps geleidelijk aan donkerder worden).

Je kan de wraps nadien invriezen voor later gebruik. Ik reken zo’n 2 wraps per portie.

Tip Topping

Ik heb de wraps belegd met wat cottage cheese, in wat olie aangestoofde oranje paprikastukjes, geschilde komkommerschijfjes en avocado (afgekruid met een snuifje zeezout). Maar ook kip met avocado lijkt me hier goed bij passen. Ik hoor in de commentaren graag van jullie hoe jullie je wrap het liefst beleggen :-)

Smakelijk!

Pimp up your brooddoos met speltwraps

Geef een reactie

