Lekkere Kerst!

Ik ga er geen doekjes om winden: de feestdagen zijn zo’n beetje de hel voor culinaire fructomals. 80% van wat er tijdens de Kerstdiners gemiddeld geserveerd wordt is jammergenoeg meestal verboden (zeker tijdens het eliminatie-dieet). Ik heb zelf een beetje geprobeerd om feestelijke fructose-arme receptjes op te zoeken, maar met wisselend succes: het volgende apertiefhapje en dessert-snoepje zullen wellicht niet door ieder maagje getolereerd worden.

Ik beloof mijn zoektocht verder te zetten en tegen volgende nog wat meer lekkere receptjes te delen! Maar hopelijk vallen deze kleine hapjes alvast in de smaak! :-)

Apertiefhapje: pompoenkoekjes

Deze hebben een beetje de textuur van blinis of zachte sandwiches met een hard korstje. Je kan ze beleggen met zout beleg dat je zelf goed verdraagt, maar ik eet ze het liefst met een kwakje zure room.

IMG_1983-duo.jpgIngrediënten (voor een 10-tal koekjes)

  • 1 1/2 cup speltbloem
  • 2 kl bakpoeder
  • 1 kl bicarbonaat
  • 1/2 kl zout
  • 2 el boter
  • 3/4 cup gestoomde en gemixte pompoen
  • 1/2 cup Griekse yogurt (ik heb magere gebruikt)

Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius. Mix het speltbloem, het bakpoeder, de bicarbonaat en het zout in een grote kom. Plet er de stukjes boter tussen.

Roer de pompoenpuree en Griekse yogurt in een andere kom door elkaar en voeg dit mengsel vervolgens toe aan de bloem. Roer tot je een gladde, stevige massa bekomt (als je magere yoghurt gebruikt zoals ik, blijft het mengsel wel wat lopend).

Leg bakpapier op een ovenplaat en lepel (bij lopend mengsel) of rol hier platte ronde koekjes op. Laat ongeveer 15 minuten bakken in de oven of tot ze hard zijn.

Banaan Bonbons

Niet iedereen verdraagt banaan (voor mij lukt een halve banaan met voldoende volle yoghurt meestal nog net wel), maar je kan dit ook met andere stukken fruit proberen!

Dompel kleine stukjes fruit in wat volle griekse yoghurt (of zure room), rijg deze op een stokje en zet ze voor een paar uurtjes de vriezer in. Haal ze een paar minuutjes voor je ze wil serveren al even uit het vriesvak, zodat je niet gewoon in een hard klompje ijs bijt ;-)

IMG_1963-duo

Lekkere Kerst!

Geef een reactie

