Banana Bread met spelt en noten

Bananen zijn één van de weinige vruchten met een laag fructose-gehalte en ze passen dus in principe perfect binnen een fructose-vriendelijk dieet. (Hoera!) Zelf heb ik gemerkt dat ik fruit best ’s ochtends eet: hoe later op de dag, hoe meer kans op een bolle buik. Deze bananencake is voor mij een ideaal ontbijt (en het was eerlijk gezegd de beste manier om mijn oude, overrijpe bananen en overschot aan noten – die ik best niet meer eet – snel te verwerken). Maar opgelet! Eet er niet teveel van, hoe verleidelijk de cake ook naar je mag lonken ;-)

IMG_2088-duo-2

Ingrediënten

  • 3 rijpe bananen
  • 3 eieren
  • 2 el aspartaam
  • 1 kl citroensap
  • 60ml olijfolie
  • 1/4 kl zout
  • 1/2 kl kaneelpoeder
  • 1 kl bakpoeder
  • 1 kl bicarbonaat
  • 130g vol speltmeel
  • 90g notenmix, grof gehakt

Verwarm de oven voor op 170 graden en beboter een bakblik. Strooi er ook een lepel speltmeel in en draai met het bakblik zodat het meel aan alle kanten blijft kleven (dit zorgt ervoor dat je je cake er achteraf vlot kan uithalen).

Meng de bananen en eieren in een kom tot je een gladde massa bekomt. Voeg er de olijfolie en het citroensap aan toe en meng opnieuw. Voeg er tot slot de rest van de ingrediënten aan toe, behalve de noten. Deze mag je er als het deeg goed gemengd is, tot slot onder spatelen.

Giet het deeg in het bakblik en bak zo’n 35 à 40 minuutjes in de oven.

Smakelijk!

Bekijk hier het originele recept van Nyoutricious.

Banana Bread met spelt en noten

2 gedachtes over “Banana Bread met spelt en noten

  1. Petra zegt:

    Ik ben sinds kort ook bezig met een eliminatiedieet vanwege vermoelijke fructose intolerantie. Ook bij mij is fruit een van de grootste boosdoener en heel veel groenten. Wat me opvalt is dat jij wel dingen mag eten die bij mij dus echt verboden zijn. Paprika, banaan, aspartaam, noten! quinoa en spelt. Dit mag ik dus echt allemaal niet. Het valt me sowieso op dat op de ene site staat dat je iets wel mag en de andere niet. Heel verwarrend allemaal, zeker als het je veel buikproblemen oplevert.

    Ben benieuwd wat je van die app vindt, ben ik namelijk ook naar op zoek!

    Hartelijke groet, Petra

    Like

    1. Dag Petra,

      Ik heb inderdaad ook al gemerkt dat iedereen een ander dieet volgt en dietisten vaak andere tips geven. Ik ga binnenkort nog eens naar een ander ziekenhuis voor verdere testen, omdat mijn klachten blijven aanhouden en zelfs uitbreiden. Het is wel zeker dat iedereen een andere tolerantiedrempel heeft en mogelijk andere dingen verdraagt (heb ik ondervonden door met fellow-malabsorbers op het Facebook forum te communiceren), dus helaas kan ik je niet met 100% zekerheid vertellen wat je wel en niet mag eten, omdat dat héél persoonlijk is. Via trial and error heb ik ondervonden dat ik wel kleine hoeveelheden paprika, banaan en quinoa verdraag, als ik voor de rest van de dag of week op safe speel :-) Het lijkt me allemaal afhankelijk van ‘hoeveel’ fructose er zich in je darmen opstapelt, ‘hoe lang’ die daar blijf hangen en hoeveel je beweegt (rustig wandelen doet me goed; maar joggen of lopen verergert mijn klachten: dan worden mijn darmen a.h.w. door elkaar geschud).

      Tot hiertoe ben ik wel tevreden van de Monach App (daar staat dat paprika en banaan zijn toegelaten), al ben ik vorige week extreem ziek geworden na het eten van fijne princessenboontjes, wat volgens die APP ‘fructose vrij’ is… Zucht! Ik ga me nu de APP van Baliza aanschaffen: deze geeft ook meer duidelijkheid over de andere stoffen die er in voedingsmiddelen zitten (ik reageer wellicht ook tijdelijk op histamine en dat zou dan mijn reactie op boontjes kunnen verklaren).

      Heb me de voorbije weken zeer zwak en slecht gevoeld, waardoor er van bloggen niet veel in huis is gekomen, maar ik zal me in de komende dagen er nog eens op toeleggen en een review schrijven voor de APPs :-)

      Veel succes met jouw dieet en zoektocht!

      Groetjes,
      Caroline

      Like

Geef een reactie

