Eliminatiedieet: week 8

foto-kerstEerst en vooral: een gelukkig nieuwjaar, lieve mensen! Ik hoop dat jullie genoten hebben van de vele diners en feestdagen en wens jullie het beste voor het nieuwe jaar! :-) Wat mijn dieet betreft was de voorbije week een regelrechte ramp. Ik heb geprobeerd om me zo goed mogelijk aan mijn dieet te houden, maar twee kleine slippertjes tijdens het nieuwjaarsdiner hebben me veel leed bezorgd. Fructose malabsorptie kan je helaas niet even op pauze zetten, zoals veel mensen denken.

Mijn diabetische papa had speciaal voor mij Cola Zero zonder Caffeïne en gerookte wilde zalm gekocht en ik durfde dit niet weigeren omdat hij zoveel moeite gedaan had om me toch iets voor te schotelen: helaas… In sé leek dit me nog ok, omdat ik nergens fructose kon te bespeuren in de ingrediëntenlijst, maar ik had mijn ‘potentiële’ histamine intolerantie over het hoofd gezien. Meteen na het eten van de gerookte zalm kreeg ik rode wangen, uitslag in mijn gezicht, een loopneus, keelpijn, een brandend hoofd én buikpijn. Na afloop wisten verschillende mensen mij te vertellen dat die rode wangen – waar ik sinds een jaar vaak last van heb en waar de dermatoloog geen raad mee wist – een kenmerk zijn van histamine intolerantie. Mijn geweldigde diëtiste had hier al rekening mee gehouden en gerookte zalm stond dus ook op mijn verboden lijstje, maar ik had me iets te blind gestaard op de fructose malabsorptie (“dat is al erg genoeg“.)

In de voorbije week heb ik me ook ziek gegeten aan aardappelchips (shame on me), wat dan weer slecht is voor de lijn. De gefrustreerde emo-eter kwam weer even in me op en die vettige chips leken even het enige te zijn waar ik geen last van kreeg.

Met het nieuwe jaar en het einde van mijn twee weken durende verlof in het vooruitzicht, heb ik – zoals de traditie het wil – een goede-voornemens-lijstje opgesteld: als mijn diëtiste hiermee akkoord gaat wil ik opnieuw van nul beginnen. Ik ben zelf bezig aan het opstellen van een voedingslijst met toegelaten en verboden ingrediënten voor elke van mijn bewezen en potentiële intoleranties en aandoeningen: fructose malabsorptie, histamine intolerantie, candida, sibo en mijn lichte overgevoeligheid voor gluten. Te beginnen bij een eliminatiedieet voor de eerste twee bastards. Hierdoor schiet er nog minder eetbaars over, maar ik ben de buikpijn en het ziek-zijn zooooo beu. Online las ik bijvoorbeeld dat banaan, cottage cheese, yoghurt en spinazie triggers voor histamine zijn en hier at ik nog enorm veel van. Benieuwd of dit weglaten iets van verbetering oplevert.

Jullie lezen het in de komende weken. Groetjes van jullie gewillige proefkonijn! ;-)

Eliminatiedieet: week 8

Geef een reactie

