Marrokaanse witloofrolletjes met witte (bloemkool)saus

De echte puristen zullen hun spreekwoordelijke bek misschien optrekken voor deze Marrokaanse variant op de hespenrolletjes met witloof, maar ik kan je verzekeren dat deze versie om je vingers bij af te likken is. (Eerlijk gezegd, moet ik zelfs toegeven dat ik dit receptje van Fatima zelfs lekkerder vind). Ik heb het recept aangepast zodat het niet alleen fructose-vriendelijk is, maar ook light, door de echte witte saus te vervangen door een gezonder alternatief (bloemkoolsaus).

IMG_2737-klein

Ingrediënten voor 1 persoon

  • 120g ongekruid gehakt (kalf-varken of kalf-rund)
  • 2 stronkjes witloof
  • 50g bloemkool
  • een scheutje magere melk of sojamelk
  • peper en zout
  • snuifje komijn
  • snuifje kurkuma
  • verse koriander
  • verse peterselie

Bereidingswijze

Stoom de stronkjes witloof tot ze gaar zijn (ik doe dat op 5 minuutjes in een stoombakje in de microgolfoven).

Meng intussen het ongekruid gehakt met de fijngehakte verse koriander en peterselie (ik gebruik zo’n eetlepel van elk) en kruid af met mespuntjes komijn en kurkuma en een snuifje zout en peper.

Stoom vervolgens de bloemkool (ik werk met de bevroren versie: dan hoef je geen extra water aan je stoombakje toe te voegen) en mix dit – eventueel met een scheutje magere melk of sojamelk – tot een gladde saus.

Snijd de witloofstronkjes in twee, hol beide zijden uit en vul één helft met het gehaktmengsel. Leg de andere helft er dan weer als deksel op. Leg de twee rolletjes in een ovenschaal en overgiet met de witte (bloemkool)saus. Laat 20 tot 30 minuten garen in een voorverwarmde oven op 180 graden.

Smakelijk!

duo-klein

Marrokaanse witloofrolletjes met witte (bloemkool)saus

Een gedachte over “Marrokaanse witloofrolletjes met witte (bloemkool)saus

  1. Amy zegt:

    mmm klinkt heerlijk! Ik maak zelf de witloofrolletjes regelmatig klaar maar dan eerst aanbakken en dan beetje water bij en afdekken tot witloof en gehakt klaar zijn… maar dit ga ik zeker ook eens proberen!!!!

    Like

Geef een reactie

