Fris en fruitig (100% Pure Make-Up Review)

Girl_with_a_Fruit_basket
Girl With A Fruit Hat and Fruity Make-Up (© art decaro retouch)

Fruit en ik, wij zijn frennemies, om het op z’n Carrie Bradshaw’s te zeggen: best friends and ennemies. Enerzijds maakt fruit me ziek (als ik het eet), anderzijds doet het me stralen (als ik het smeer of draag). Laat me je meenemen naar de wondere wereld van de Peachy Glow Cheecks, Shimmery Strawberry Lips en Hazelnut & Blackberry Eyes: de natuurlijke cosmetica!

Zo’n drie jaar geleden heb ik – via een patch test bij de dermatoloog – ontdekt dat ik een extreem zware nikkelallergie heb (één van de vele mogelijke neveneffecten van hypersensitiviteit), die grotendeels aan de basis lag voor mijn rode ogen en uitslag op mijn handen. Ik wist al langer dat ik nikkelvrije oorringen moest dragen, maar dat nikkel in nog zoveel andere producten zit, daar schrok ik toch wel even van: van sleutels over munten, tot kapstokken, handtassen, brilmonturen, wasproduct, kraantjeswater, bestek, kookpotten, make-up en nog zoveel meer. Vermijden is de boodschap. (Nikkel kan je in de ingrediëntenlijst herkennen als: CI77491, CI77492, CI77499 en CI77489)

De grootste boosdoener voor mijn chronisch ontstoken ogen was mijn mascara (van een bekend cosmeticamerk): het kleine plekje waarop de mascara werd getest begon binnen de 24 uur zwaar te ontsteken. Als ik die reactie bekijk, mag ik van geluk spreken dat ik intussen niet blind ben. De beste optie zou natuurlijk ‘nooit nog make-up dragen’ zijn, maar… nope, daar doe ik niet aan mee: dat dun laagje fond de teint, die eyeliner en mascara maken deel uit van wie ik ben. En ik ben: helaas geen natuurlijke schoonheid (couperose, rode wangen en acne littekens ontsieren mijn gezicht), noch een grote schminkpop (mooie smokey eyes reserveer ik voor feestjes), maar… een zelfbewuste vrouw.

De dermatoloog raadde me na afloop van de test de make-up van La Roche Posay aan (te koop bij de apotheker of online), maar na verloop van tijd begon ook die mascara voor (lichte) problemen te zorgen. Ook andere zogenaamd “allergievriendelijke en natuurlijke” cosmetica bleek altijd wel een vleugje irritatie-opwekkende stoffen te bevatten… De moed begon me stilaan in de schoenen te zakken, tot ik tijdens een online zoektocht het gamma van 100% Pure tegenkwam: cosmetica die uitsluitend gemaakt is met ingrediënten die in de natuur te vinden zijn, zoals fruit, theeblaadjes en honing. Niet alleen 100% nikkelvrij, maar ook veganistisch!


100% Pure zorgt er voor dat alle formules echt 100% Pure zijn, veganistisch (of vegetarisch wanneer honing is gebruikt), vrij van synthetische geuren, parabenen en andere gifstoffen. 100% Pure heeft de meest geconcentreerde formules welke niet zijn verdund met water, verdikkingsmiddelen, emulgatoren of andere goedkope vulstoffen. 100% Pure producten zijn nooit getest op dieren. In feite is het de missie van het bedrijf dieren te helpen en te redden. 100% Pure make-up kwasten zijn cruelty free veganistische borstels gemaakt van anti -bacteriële synthetische vezels in plaats van de meestal gebruikte vacht van dieren, zoals marter, vos, nerts, eekhoorn, konijn en andere dieren te scheren.”


Wat een ontzettende verademing! Ik gebruik de producten nu een dik jaar en tot hier toe hebben de 100% Pure mascara, eyeliner, oogschaduw en oogpotloden nog geen spoortje irritatie veroorzaakt. Mijn appelwangetjes en ik zijn fan! (Ik wil later gerust wat foto’s uploaden waarop ik de make-up draag, zodat jullie het resultaat kunnen zien. Ik was op voorhand ook wat sceptisch over de werking en dekking, maar het werkt echt perfect).

Jammer genoeg bestaat er nog geen winkel in België, maar je kan gelukkig wél afzakken naar Nederland of nog handiger: gewoon online bestellen.

Maak dus van je fruitige vijand, je frisse bondgenoot in stijl en schoonheid ;-)

Fris en fruitig (100% Pure Make-Up Review)

2 gedachtes over “Fris en fruitig (100% Pure Make-Up Review)

Plaats een reactie